Gazeteci Haklarını Koruma Metro Merkezi, gazetecilere yönelik ihlaller hakkında açıklama yayımladı.
Geçtiğimiz ay Kürdistan Bölgesi Gazetecilik Yasası’nca değerlendirilmesi gereken 10’u aşkın dosyanın kendilerine ulaştığı belirtilerek, “Ancak iktidar, eleştirel sesleri susturmak için altı aydan beş yıla kadar hapis cezası öngören 2008 Tarih ve 6 Sayılı Yasa’ya (Telekomünikasyon Cihazlarının Kötüye Kullanımı Yasası) başvurdu” denildi.
Söz konusu yasanın iletişim araçları ve internetin yarattığı toplumsal sorunların çözümü için çıkarıldığı ancak özellikle ‘internet üzerinden uydurma haber yaymak ve suçlamada bulunmak’ gibi hükümlerin gazetecilere karşı kullanıldığı ifade edildi.
İçişleri Bakanı tarafından imzalanan 7 Mayıs 2026’da imzalanan Kanal8 Yönetim Kurulu Başkanı Ahmad Najm ve kanal sunucusu Bijar Dabah hakkındaki tutuklama kararına dikkat çekilerek, medyadaki savaş nedeniyle YNK’nin aynı gerekçelerle KDP’li medya mensuplarına karşı dava açması için zemin oluştuğu belirtildi.
Açıklamada YNK’nin söz konusu gazeteciler için yakalama kararının kaldırılmasını ve mahkeme huzuruna çıkmaları için süre tanınmasını istediği ancak Bakanlık kararının bu talebin hemen akabinde alındığı bilgisi paylaşıldı.
Bakanlığın söz konusu gazeteciler hakkında tüm iç güvenlik güçlerine gönderdiği yazıda, tutuklanan gazetecilerin Hewlêr Soruşturma Mahkemesi’ne getirilmesinin istendiği aktarıldı.
Metro Merkezi, Süleymaniye’deki güçlerin Bakanlığın bu kararını uygulamayacağını belirterek, “KDP ve YNK, medyanın büyük bölümünü siyasi savaş, hakikati gizleme savaşı ve toplumsal barışın bozulması için kullanmaktadır. Siyasi davaların artması ve bunların KDP ile YNK arasındaki siyasi rekabete teslim edilmesi yalnızca gazetecilik özgürlüğünü değil, aynı zamanda hukukun üstünlüğünü de sorgulatmaktadır ve biz bunu reddediyoruz” diye aktardı.