BM'den uyuşturucu uyarısı: Daha güçlü ve daha tehlikeli maddeler hızla yayılıyor

Birleşmiş Milletler Uyuşturucu ve Suç Ofisi (UNODC), sentetik uyuşturucu ticaretinde benzeri görülmemiş bir artış yaşandığını belirterek, yeni nesil maddelerin daha güçlü ve daha tehlikeli hale geldiği uyarısında bulundu.

Birleşmiş Milletler Uyuşturucu ve Suç Ofisi (UNODC), yayımladığı 2025 Dünya Uyuşturucu Raporu'nda sentetik uyuşturucu ticaretindeki hızlı artışa dikkat çekti. Rapora göre, piyasaya sürülen yeni nesil sentetik maddeler hem daha güçlü hem de daha tehlikeli özellikler taşıyor.

Raporda, 2024 yılında dünya genelinde 15-64 yaş arasındaki yaklaşık 331 milyon kişinin uyuşturucu kullandığı, bunun da dünya nüfusunun yüzde 6,2'sine karşılık geldiği belirtildi. Bu oran, 2014'te kaydedilen yüzde 5,2 seviyesinin üzerinde bulunuyor.

UNODC'ye göre en yaygın kullanılan uyuşturucu esrar olmaya devam ederken, onu opioidler, amfetaminler, kokain ve ekstazi izledi. Özellikle eroine alternatif olarak kullanılan fentanil, nitazen ve benzeri sentetik opioidlerin yaygınlaşmasının ciddi risk oluşturduğu vurgulandı.

Raporda, 2024 yılında uyuşturucu piyasasında dolaşımda olduğu tespit edilen yeni psikoaktif madde sayısının 755'e ulaştığı, bunların 118'inin ilk kez kayıtlara geçtiği belirtildi. Yetkililer, bu maddelerin büyük bölümünün mevcut yasal düzenlemeleri aşmak ve tespit edilmemek amacıyla geliştirildiğini ifade etti.

UNODC İcra Direktörü Monica Juma, uyuşturucu piyasasında daha önce görülmemiş ölçüde yeni sentetik maddelerin ortaya çıktığını belirterek, bunların geçmiştekilere kıyasla çok daha güçlü ve tehlikeli olduğunu söyledi.

Raporda ayrıca, Afganistan'da Taliban yönetiminin 2022 yılında haşhaş ekimini yasaklamasının ardından, uyuşturucu kaçakçılarının fentanil gibi sentetik alternatiflere yöneldiği değerlendirmesine de yer verildi.